Українська мова (за професійним спрямуванням)

    Перелік запитань на екзамен з дисципліни

«Українська мова за професійним спрямуванням» для студентів

спеціальності 211 «Ветеринарна медицина»

 

1.  Визначте предмет і завдання курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». Назвіть нормативні документи про державний статус української мови.

2.  Що таке мова? Дайте визначення державної мови. До чого нас зобов’язує статус державності української мови?

3.  Назвіть функції мови. Коротко охарактеризуйте їх.

4.  Що таке стиль мови? Які функціональні стилі має сучасна українська мова?

5.  Якими є особливості офіційно-ділового стилю?

6.  Що означає поняття «літературна мова»? Назвіть форми сучасної української літературної мови.

7.  Що таке норма літературної мови? Назвіть типи мовних норм. Охарактеризуйте їх.

8.  Що означає поняття "мова професії"? Чому сприяє знання мови професії?

9.  Охарактеризуйте основні ознаки та аспекти культури мовлення? Якою має бути мова фахівця.

10. Які причини недостатнього рівня культури мовлення? Які ви знаєте способи підвищення мовленнєвої культури.

11.  Що таке дискусія? Як правильно проводити дискусію?

12.  Що таке публічний виступ? Які види промов ви знаєте?

13.  Які складові публічного виступу? Як готуватися до виступу?

14.  Які є види, форми та прийоми розумової діяльності? Коротко охарактеризуйте їх.

15.  Назвіть основні закони ритори. Коротко охарактеризуйте їх.

16. Розкрийте зміст поняття «спілкування». Яка роль належить спілкуванню у професійній діяльності?

17.  Розкрийте сутність і зміст поняття «етика ділового спілкування».

18.  Що таке бесіда? З яких етапів складається бесіда?

19.  Які специфічні ознаки телефонної розмови?

20.  Яких правил треба дотримуватися під час телефонної розмови?

21.  Назвіть і опишіть етапи телефонної службової розмови.

22. Що називається термінами? Яка різниця між загальнонауковими термінами та спеціальними? Наведіть приклади.

23.  У яких словниках подається термінологія галузі? Назвіть типи термінологічних словників.

24. Дайте визначення поняття професійна лексика . Як терміни відрізняються від професіоналізмів?

25.  Назвіть правила вживання термінів.


26.  Назвіть основні ознаки культури мови. Коротко охарактеризуйте їх.

27.  Що таке синоніми? Для чого потрібні синоніми у діловому мовленні?

28.  Що таке пароніми? До чого призводить неуважне вживання слів-паронімів?

29.  Розкажіть про основні орфоепічні норми СУЛМ.

30.  Як передаються українські прізвища на письмі?

31.  Розкрийте особливості українського правопису.

32.  Які суфікси вживаються при творенні чоловічих та жіночих імен по батькові?

33.  Назвіть особливості використання іменників та займенників у ділових паперах.

34.  Назвіть особливості використання прикметників та числівників у ділових паперах.

35.  Розкажіть про синтаксичні норми сучасної літературної мови у професійному спілкуванні.

36.  Що таке документ? З яких елементів складається документ?

37. Які види документів виділяють: 1) за найменуванням; 2) за походженням, 3) за місцем виникнення; 4) за призначенням; 5) за напрямком; 6) за формою; 7) за ступенем гласності; 8) за стадіями створення; за строками виконання?

38.  Що таке формуляр? Які основні правила оформлювання документа?

39.  Яких правил слід дотримуватися під час складання тексту документа?

40.  Які ділові папери належать до документів щодо особового складу?

41.  Які документи належать до інформаційних? Як ви сформулюєте відмову?

42. Запишіть типові мовні звороти, якими можна скористатися у листах-вибаченнях, подяках, вітаннях

43.  Складіть автобіографію.

44.  Напишіть заяву з проханням надати вам матеріальну допомогу. Обґрунтуйте своє прохання.

45.  Складіть характеристику студента, з яким навчаєтеся в одній групі.

46.  Складіть резюме.

47.  Напишіть   доповідну записку на  ім’я керівника вашої установи про участь в олімпіаді        з

… (назва предмета).

48. Напишіть      пояснювальну     записку     про     порушення     трудової дисципліни.

49.  Напишіть протокол зборів студентів Вашої спеціалізації.

50. Напишіть витяг з протоколу засідання гуртка, який ви відвідуєте, про рекомендацію наукових робіт на конкурс.

51.  Укладіть план роботи студентського активу на півріччя.

52.  Напишіть звіт про проходження практики.

53.  Напишіть оголошення про надання певної побутової послуги.

54.  Напишіть оголошення про заміщення вакантних посад механіка електроустаткування.

55.  Напишіть запрошення на виставку студентських робіт.


56. Оформіть особисте доручення, за яким ви доручаєте своєму товаришеві одержати стипендію.

57.  Напишіть розписку про одержання устаткування для майстерні.

58. Напишіть трудову угоду про те, що виконавець бере на себе відповідальність оформити вітрини фірми.

59.  Напишіть запрошення на науково-практичну конференцію.

60.  Напишіть лист-пропозицію про надання послуг.

61. Напишіть лист-подяку своєму спонсорові чи благодійникові, принагідно висловивши надію на подальшу його підтримку.

62.  Напишіть рекламну статтю про художню книгу.

63.  Напишіть відповідно до нових поштових правил: а) адресу закладу, де ви навчаєтеся; б) домашню адресу.

 

 

Викладач української мови та літератури

ВСП «Компаніївський фаховий коледж

ветеринарної медицини БНАУ»                                                      Світлана ВЕЛИЧКО

 

 

 

Розглянуто на засіданні циклової комісії загальноосвітніх дисциплін

Протокол      від «   ___»                 ___20___р.

 

 Голова циклової комісії                     Лариса САДОВА

Тематичний план з дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням) »

Назва розділів, тем

Кількість годин

Всього

Лек-ції

Прак-тичні занят-тя

Самостійна робо-та

І. Культура фахового мовлення

10

2

3

5

1.1

Вступ. Державотворча роль мови. Функції мови. Стилі, типи і форми мовлення.

2

2

-

-

1.2

Літературна мова. Мовна норма. Культура мови. Культура мовлення під час дискусії

3

-

1

2

1.3.

Специфіка мовлення фахівця (відповідно до напряму підготовки)

3

-

1

2

1.4

Формування навичок і прийомів мислення. Види, форми, прийоми розумової діяльності. Основні закони риторики

2

-

1

1

ІІ. Етика ділового спілкування

8

-

6

2

2.1

Поняття етики ділового спілкування, її предмет та завдання.

2

-

2

-

2.2

Структура ділового спілкування.. Техніка ділового спілкування. Мовленнєвий етикет

4

-

2

2

2.3

Правила спілкування фахівця при проведенні зустрічей, переговорів, прийомів та по телефону

2

-

2

-

ІІІ. Лексичний аспект сучасної української літературної мови у професійному спілкуванні

13

-

7

6

3.1

Терміни і термінологія. Загальнонаукові терміни

1

-

1

-

3.2

Спеціальна термінологія і професіоналізми (відповідно до напряму підготовки)

6

-

4

2

3.3

Типи термінологічних словників (відповідно до фаху).

2

-

-

2

3.4

Точність і доречність мовлення. Складні випадки слововживання. Пароніми та омоніми. Вибір синонімів

4

-

2

2

ІV. Нормативність і правильність фахового мовлення

6

-

3

3

4.1

Орфографічні та орфоепічні норми сучасної української літературної мови. Орфографічні та орфоепічні словники

2

-

1

1

4.2

Морфологічні норми сучасної української літературної мови, варіанти норм

2

-

1

1

4.3

Синтаксичні норми сучасної літературної мови у професійному спілкуванні.

2

-

1

1

V. Складання професійних документів

17

 

9

8

5.1

Загальні вимоги до складання документів. Текст документа. Основні реквізити. Види документів.

2

-

2

-

5.2

Укладання документів щодо особового складу.

2

-

1

1

5.3

Текстове оформлення довідково — інформаційних документів.

4

-

1

3

5.4

Особливості складання розпорядчих та організаційних документів.

2

-

-

2

5.5

Укладання фахових документів відповідно до напряму підготовки

Контрольна робота

 

4

 

1

-

 

    -

2

 

1

2

 

-

6.1

Підсумкове заняття

2

-

2

-

Всього

54

2

28

24

 

ІЗ НАЦІОНАЛЬНИЙ СТАНДАРТ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА УНІФІКОВАНА СИСТЕМА ДОКУМЕНТАЦІЇ

5.10. Дата документа — це, відповідно, дата його підписання, затвердження, прийняття, реєстрації або складення. Крім того, датують усі службові відмітки, проставлені на документі, а саме: візу, резолюцію, відмітку про засвідчення копії документа, відмітку про надходження документа до юридичної особи, відмітку про виконання документа, відмітку про ознайомлення з документом.

Дату оформлюють цифровим або словесно-цифровим способом.

У разі оформлення дати цифровим способом її елементи зазначають арабськими цифрами в один рядок у такій послідовності: день місяця, місяць, рік. У цьому разі день місяця і місяць проставляють двома парами цифр, розділеними крапкою; рік — чотирма цифрами, крапку наприкінці не ставлять.

Приклад

 

07.12.2019

Допустимо оформлювати дату у зворотній послідовності: рік, місяць, день місяця. Такий спосіб найчастіше використовують під час службового листування з іноземними партнерами, оскільки він відповідає міжнародній системі датування документів.

Приклад

 

2019.05.25

У текстах нормативно-правових актів та посиланнях на них і в документах, що містять відомості фінансового характеру, застосовують словесно-цифровий спосіб зазначення дат із проставлянням нуля в позначенні дня місяця, якщо він містить одну цифру.

Приклад

 

07 грудня 2019 року

Допустимо вживати слово «рік» у скороченому варіанті «р.».

Приклад

 

25 травня 2019 р.

5.13. Місце складення документа зазначають на всіх документах, окрім листів.

Місце складення документа розміщують на рівні або нижче реквізитів «Дата документа» чи «Реєстраційний індекс документа».

Місце складення документа має відповідати найменуванню населеного пункту згідно з ДК 014 [13].

Приклади

1

м. Київ

2

смт Гостомель Київської області

3

с-ще Степове Фастівського району Київської області

4

с. Березівка Макарівського району Київської області

У разі зазначення в цьому реквізиті столиці «Київ» скорочення «м.» не застосовують.

 


5.15. Адресатами документа можуть бути юридичні особи, їхні структурні підрозділи, конкретні посадові особи та громадяни.

У разі адресування документа юридичній особі або її структурному підрозділу без зазначення посадової особи їхні найменування подають у називному відмінку.

Приклади

1

Український центр оцінювання якості освіти

 

2

Український науково-дослідний інститут архівної справи
та документознавства

Відділ документознавства

 

У найменуванні адресата допустимо зазначати скорочене найменування юридичної особи.

Приклад

 

УНДІАСД

 

У разі адресування документа керівнику юридичної особи або його заступнику найменування юридичної особи має бути складовою частиною найменування посади адресата, яке зазначають у давальному відмінку.

Приклад

 

Директору УНДІАСД
Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

Якщо документ адресують керівнику структурного підрозділу юридичної особи, то найменування юридичної особи зазначають у називному відмінку, а посаду, власне ім’я та прізвище адресата — у давальному.

Приклад

 

Український науково-дослідний
інститут архівної справи
та документознавства

Завідувачу відділу документознавства
Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

 

5.16. Гриф затвердження документа складається зі слова ЗАТВЕРДЖУЮ, найменування посади, особистого підпису, власного імені, прізвища особи і дати затвердження, якщо документ затверджує посадова особа, до повноважень якої належить вирішення питань, наведених у цьому документі.

Приклад

 

ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор УНДІАСД
Особистий підпис Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ
Дата

Якщо створений документ затверджено розпорядчим документом юридичної особи, то гриф затвердження складається зі слова ЗАТВЕРДЖЕНО, назви виду розпорядчого документа в називному відмінку, його дати і номера.

Приклад

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ директора УНДІАСД
Дата №

Гриф затвердження розміщують у правому верхньому куті першого аркуша документа.

5.19. Заголовок до тексту документа має містити стислий виклад основного смислового аспекту змісту документа.

Заголовок до тексту документа має бути коротким, граматично узгодженим із назвою документа, точно передавати зміст тексту та відповідати на запитання «про що?», «чого?», «кого?».

Приклади

1

Наказ (про що?) про надання відпустки

2

Лист (про що?) про організацію конференції

3

Протокол (чого?) засідання атестаційної комісії

4

Посадова інструкція (кого?) головного спеціаліста

Заголовок до тексту документа оформлюють у спеціально відведеному місці на бланку.

5.22. Підпис має містити найменування посади особи, яка підписує документ (у повній формі, якщо документ надрукований не на бланку, у скороченій — на документі, надрукованому на бланку), особистий підпис (окрім електронних документів), власне ім’я і прізвище.

Приклади

1

Генеральний директор ДП «УкрНДНЦ»

        Особистий підпис

Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

2

Генеральний директор

        Особистий підпис

Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

Якщо документ підписують кілька посадових осіб однієї юридичної особи, то їхні підписи розташовують один під одним відповідно до підпорядкованості цих осіб.

Приклад

            Директор

Особистий підпис

Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

            Головний бухгалтер

Особистий підпис

Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

У разі підписання спільного документа кількома особами, які займають однакові посади, їхні підписи розміщують на одному рівні.

Документи колегіальних органів підписують голова колегіального органу та секретар.

Приклад

          Голова комісії

Особистий підпис

Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

          Секретар

Особистий підпис

Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ

Приклади

1

З наказом ознайомлений:
Особистий підпис Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ
Дата

2

З посадовою інструкцією ознайомлена:
Особистий підпис Власне ім’я ПРІЗВИЩЕ
Дата

Відмітку про ознайомлення з документом розміщують нижче реквізиту «Підпис» або «Віза документа» (за наявності).